A gumiabroncs oldalfalán található jelölések
- A gumiabroncs gyártója (Márka)
- Mintázat jelölése (Gumitípus)
- Gumiabroncs-szélesség mm-ben
- Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
- Radiál gumi
- Kerékpánt átmérő collban
- Terhelési index (Li)
- Sebesség index (Si)
- Tömlő nélküli gumiabroncs
- Gyártási idő (DOT szám)
- Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
- Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz
-
A gumiabroncs gyártója
A gyártó cég neve vagy márkanév. Pl.:Michelin, Dunlop, Pirelli
-
Mintázat jelölése
Az gumiabroncson a mintázat jelölése, ami a gumi ugyanazon a felületén található, mint a márka felirat, de rendszerint a szemközti oldalon. A mintázat nagyban befolyásolja a gumiabroncsok viselkedését különféle útviszonyok mellett. Ugyan olyan szerkezetű és anyagösszetételű abroncsnál más-más mintákkal jobb vízkiszorítást, csendesebb futást vagy havas, jeges úton jobb tapadást lehet elérni.
A gyártók általában olyan minta elnevezéseket adnak a gumiabroncsaiknak, amik valamelyik kiemelkedő tulajdonságára mutatnak rá, mint például:
Michelin Energy Saver (üzemanyag takarékosságra utal), Continental SportContact(nagy teljesítményű autók vagy sportosabban vezetők számára ajánlott)
-
Gumiabroncs-szélesség mm-ben
A gumiabroncs két oldalfalának külső távolsága, amit mm-ben adnak meg. Amennyiben egy gumi a következő felirattal rendelkezik: 205/55 R 16 akkor itt az első szám mutatja szélességet, ami 205 mm.
-
Keresztmetszeti viszonyszám (Peresség)
A gumiabroncs oldalfalának magassága a futófelület szélességéhez viszonyított aránya százalékban. Egy 205/55 R 16 jelzésű guminál azt jelenti, hogy az oldalfal magassága 55%-a a 205 mm-es szélességnek ami itt 112,75 mm.
-
Szerkezeti felépítés (Radiál gumi)
Érdemes tudni, hogy a mai modern gumik mindegyike radiál.
Jelölése a gumik oldalfalán R betűvel történik.
A radiál, a gumi szerkezeti kialakítására vonatkozó információ, ami azt jelenti, hogy az abroncs betéteinek kordszálai radiális irányúak.
(Régebben a B jelzésű gumik is jelen voltak a forgalomban. Ezek a gumiabroncsok diagonál azaz aszimmetrikus felépítésűek, a karkasz kordszálai átlósan futnak keresztül a gumiabroncson peremtől peremig.)
-
Kerékpánt átmérő collban
A kerékpánt szélessége egyik végétől a másik végéig mért hossza collban megadva. Eddigi példa feliratunkat nézve a 205/55 R 16-os gumiabroncsnál 16 coll az átmérő.
-
Terhelési index
A terhelési index azt mutatja meg, hogy egy gumiabroncs megfelelő légnyomás mellett mekkora maximális terhelést képes elviselni. A gumi oldalfaláról a maximális terhelés kilogrammban és fontban is leolvasható.
Terhelési index | Maximális súly abroncsonként, kg-ban | Terhelési index | Maximális súly abroncsonként, kg-ban |
68 | 315 | 80 | 450 |
69 | 325 | 81 | 462 |
70 | 335 | 82 | 475 |
71 | 345 | 83 | 487 |
72 | 355 | 84 | 500 |
73 | 365 | 85 | 515 |
74 | 375 | 86 | 530 |
75 | 387 | 87 | 545 |
76 | 400 | 88 | 560 |
77 | 412 | 89 | 580 |
78 | 425 | 90 | 600 |
79 | 437 | 91 | 615 |
-
Sebesség index(Si)
Egy gumiabroncsra vonatkozó maximális üzemi sebességet mutatja.
Ez a következőt jelenti egy 205/65 R 15 94 V autóguminál: - Legnagyobb sebesség 240 km/h, ami az előírás szerinti maximális sebesség.
- Terhelhetőségi jelző szám 94 = 670 kg/gumiabroncs 210 km/h sebesség esetén.
- 10 km/h sebességemelkedés esetén 3 százalékkal csökken a terhelhetőség.
Sebesség index | Legnagyobb sebesség |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
ZR | >240 |
W | 270 |
Y | 300 |
-
Tömlő nélküli gumiabroncs (TL)
Tömlő nélküli abroncsoknál a gumi belső felülete elég puha ahhoz, hogy tömítésként szolgáljon a felni felületén. Normál üzemi nyomás mellett, a belső kísérőszövet nyújt védelmet a légveszteség ellen.
(A tömlős (TT) gumiabroncs esetében szükség van egy felfújható belső tömlő használatára. Nagy hátrányuk ezeknek a gumiknak, hogy hajlamosak voltak a durr defektre. Manapság a modern gépkocsi gumiabroncsok már tömlő nélküliek.)
-
Gyártási idő (DOT)
Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. A DOT felirat 12 karaktert tartalmaz:
- az első kettő a gyártó üzemkódját (hol gyártották) jelöli,
- a második két karakter a méretkódot,
- az utána következő 4 karakter opcionális.
- az utolsó 4 karakter pedig a gyártási időt adja meg a gyártás hete és éve sorrendben (magyarán 2414 az utolsó 4 karakter a DOT feliratnál akkor az azt jelenti, hogy 2014. év 24. hetében gyártották az abroncsot)
-
Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) gumiabroncsok erősített oldalfallal rendelkeznek és emiatt nagyobb a terhelhetőségük, mint a velük azonos méretű normál abroncsoké.
-
Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz
M+S: Téli, négy évszakos és 4X4 gumikon is megtalálható ez a jelzés, de ez nem azt jelenti, hogy téli gumi is. Téli útviszonyokra gyártott abroncsoknál hegyi háttérrel hópelyhet ábrázoló ikon együttes található
Gumikkal kapcsolatos egyéb jelzések és fogalmak
Rotation feliratú nyíl:
Kötött forgásirányt jelent az abroncsoknál. Felszerelésnél erre figyelni kell.
Aszimmetrikus:
A gumiabroncs futófelületének mintái a futófelület egyik és másik oldalán eltérőek lehetnek, azaz nem szimmetrikusak. Ezeket úgy kell elhelyezni, hogy a külső oldalfal a kerék külső oldalára kerüljön. A felszerelés iránya jellemzően feltüntetésre kerül az oldalfalon.
Inside, innensite felirat: aszimmetrikus abroncsok belső oldala
Outside, aussensite felirat: aszimmetrikus abroncsok külső oldala
Karkasz:
A gumiabroncs azon struktúrája, amire az oldalfal és a futófelület épül. A következő részekből áll: textilbetét, köpenyperem felület és merevítő szövetbetétek.
Pax:
Leeresztve is futó technológia, amely speciális kerékabroncsokat igényel.
RunOnFlat (leeresztve is futó):
Leeresztve is futó technológia a Goodyear-től és a Dunlop-tól.
VISSZA AZ OLDAL TETEJÉRE