Személyautó gumiabroncsra vonatkozó hatósági előírások


Az abroncsok műszaki állapotára és üzemeltetésére vonatkozó előírásokat a KRESZ és a 6/1990 KöHÉM rendeletben találhatjuk meg. Az alábbiak állnak benne:

  • A járműre felszerelt abroncs sebességhatárának, méretének és terhelhetőségének meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak. A magasabb súly-vagy sebességindexű abroncsokat még fel lehet szerelni, az alacsonyabbakat már nem.
  • Téli gumit fel lehet szerelni akkor is ha annak alacsonyabb a sebességhatára a megadottnál. Ilyenkor kisebb értékhez viszonyítva kell sebességet választani és a vezetőfülkében az abroncs megengedett sebességét mutató feliratot kell elhelyezni.
  • Azonos tengelyen lévő kerekekre csak megegyező szerkezetű, teherbírású, méretű és mintázatú abroncsok szerelhetőek fel.
  • A járműn található abroncsok szerkezetének (legyen az diagonál vagy radiál) mindegyik tengelyen meg kell egyezniük.
  • Olyan abroncsot, melyen a bordázat közötti hornyokat utólag mélyítették tilos használni.
  • Tilos szöges abroncsokat használni
  • Kizárólag olyan gumiabroncsok használata engedélyezett melyen a mintázat mélysége a futófelület egész kerületén eléri az 1.6 mm-t (75 cm-es átmérő alatti abroncsoknál. Általában személygépkocsik és terepjárók esetében) vagy a 3 mm-t (75 cm-es átmérő fölötti abroncsoknál. Általában teherautók esetében)
  • Garázsból vagy akármilyen telephelyről elindulás előtt a jármú vezetője köteles ellenőrizni a jármű abroncsainak az állapotát.
  • Első indulás előtt mindig, kivétel nélkül kötelező ellenőrizni a jármú teljes állapotát, beleértve a gumiabroncsokat. Minden a négy keréken meg kell nézni, hogy van-e valamilyen sérülés (idegen tárgy a gumiban, repedés a felületen stb.), a gumi futófelületének kopását és az abroncs nyomását.

VISSZA AZ OLDAL TETEJÉRE