Az autógumi mintázatokról


Autógumiijainknak rengeteg körülmény között meg kell állniuk a helyüket az úton. Legyen az vizes, jeges, föld út vagy akár teljesen sima.

Ezekhez a körülményekhez való megfelelést az abroncs mintázata teszi lehetővé. Természetesen egy gumi mintázata igen feltűnő jelenség, ezért sokan vannak akik a gumikat aszerint választják ki, hogy éppen kellemes-e a szemüknek az adott minta. De egy autógumi mintázatának természetesen nem csak esztétikai szerepe van, hanem létfontosságú funkciókat is ellátnak.

A gumik mintázatán azonnal feltűnik, hogy árkok és csatornák tagolják szét különböző blokkokra a felületét. A tagoltság mértéke attól függ, hogy milyen használatra készült az adott gumiabroncs (Országúton használt gumiknál a bordázottság aránya 30-40%, amíg terepgumiknál ez 40-50% és traktoroknál elérheti a 80%-ot is. Tehát minél keményebb terepre szánnak egy gumit, annál nagyobb a bordázottsága).

A gumikon persze minden mintázati séma egy feladatnak felel meg: a sima felületek a tapadást és az irányíthatóságot biztosítják. A hosszanti minták a jó irányíthatóságot és az iránytartást teszik lehetővé. A keresztirányú bordák a kapaszkodást segítik, és a vállon található bordák a jó kapaszkodás mellé kanyarstabilitást is biztosítanak. A lamellák gördülés közben növelik a tapadó felületet (a téli gumik feltűnő sajátossága a sűrű lamellázottság).

Az autógumik mintázatai három nagyobb, fő csoportba sorolhatók:

  • Vannak a szimmetrikus, kötetlen forgásirányú gumik. Ezeken a típusú gumikon a mintázat elemei a gumi mindkét oldalán szimmetrikusan helyezkednek el, azonos funkciókat látnak el. Ezeket a gumikat főként városi használatra tervezték. Ez a legegyszerűbb mintázat, habár nem a legjobb teljesítményt nyújtja.
  • Következnek a kötött forgásirányú abroncsok. Ezeket a feltűnő V alakú mintázatukról lehet azonnal felismerni. A téli gumik túlnyomó része ilyen forgásirányos, a jobb vízelvezetés és az időjárási körülményeknek való megfelelés végett. A mintázat ebben az esetben is szimmetrikus a gumi mindkét oldalán. A V alakú mintázat hatékonyabb iránytartást, gyorsulást és rövid fékutat biztosít, és a mintázatnak köszönhetően ezek a típusú gumik gyorsan és megfelelően képesek elvezetni a vizet a gumi alól, jelentős mértékben csökkentve ezzel az aquaplaning (másnevén az országúti vízisí) kockázatát. Viszont azt figyelembe kell venni, hogy ezek a típusú gumik nagyon hajlamosak a fűrészfogas kopásra, ami egy idő után növeli a gumi által keltett zajt. Ezért oda kell figyelni a kopás megelőzésére (első és hátsó gumik 8.000 – 10.000 kilométerenkénti cserélgetésére). És persze oda kell figyelni hogy a gumikat forgásiránnyal azonosan szereljük fel, amiben segítségünkre van a gumi oldalán található nyíl is.
  • És végül vannak az aszimmetrikus mintázatú abroncsok. A gumi belső és küldő oldalának mintázata ezeknél eltérő. Ezeket a gumikat először csak a sportabroncsok között lehetett megtalálni, de mára már minden jobb fajta gyártónál megtalálhatóak, és szinte minden autóra felszerelhetőek. A külső oldal a kanyarodást segíti nagy blokkjai végett, a középen található hosszanti minták a jó irányíthatóságot és a megfelelő stabilitást teszik lehetővé, míg a belső részen futó íves minták a vízelvezetést teszik lehetővé.

Ritkaság számba mennek az aszimmetrikus, viszont forgásarányos gumik. Ezek nagy teljesítményű autókra készülnek, és közutakon szinte alig találkozni velük (vélhetően a magas gyártási költségek miatt).

A mintázat megfelelőssége mellet ügyeljünk a gumi minőségére is. Egy kitűnő mintázatú, de gyatra minőségű abroncs nem sokkal többet ér, mint egy aminek még a mintázata is hibás. Persze ügyeljünk a kopásra minden körülmények között, tartsuk be a forgásirányt, és ha egy kötetlen forgásirányú gumit is már használtunk egy irányban, nem ajánlott ellenkező forgásiránnyal felszerelni.

VISSZA AZ OLDAL TETEJÉRE